Στις περισσότερες επισκέψεις πελατών στο οπλουργείο μου, ακούω την ερώτηση “μα πώς έγινε αυτό;” Θεωρούσα ότι το τουφέκι μου, ήταν συντηρημένο, χρηστικό ή οποιαδήποτε σκέψη και επιχείρημα μπορεί ο καθένας να πει. Στη χώρα μας, όπως σε όλα τα επίπεδα της, έτσι και στο κυνηγετικό τουφέκι, υπάρχει κοινό πολυεπίπεδο. Υπάρχουν άνθρωποι που θεωρούν το κυνηγετικό τουφέκι απλά ένα εργαλείο και ποτέ δεν δέθηκαν μαζί του, αλλά και αυτοί που το τουφέκι τους είναι ένα φετίχ, αντικείμενο πολύ αγαπητό και ιδιαίτερο.
Είτε έτσι όμως,είτε αλλιώς όλοι μα όλοι, θα πρέπει πρώτον να γνωρίζουν τα βασικά για το τουφέκι που τους συνοδεύει, αλλά και να δείχνουν τον απαιτούμενο σεβασμό και ενδιαφέρον για την διατήρηση της καλής του κατάστασης, αλλά και της ουσιαστικά ασφαλούς λειτουργίας του. Η γνώση και η ανεύρεση λεπτομεριών που μπορεί να μας απασχολήσουν, τόσο θεωρητικά, όσο και επί του πρακταίου στις ημέρες μας είναι άμεση, δωρεάν, έγκυρη (αφού μπορούμε να βρούμε σελίδες επίσημες εταιριών, άρθρα, παρουσιάσεις ακόμη και βίντεο), κατατοπιστική και όλοι μας θεωρώ, θα έπρεπε να γνωρίζουμε τα μέρη του κυνηγετικού μας τουφεκιού, την συναρμολόγηση και την αποσυναρμολόγηση του καθώς και μικρές επεμβάσεις, όπως η αλλαγή μιας σπασμένης βελόνας, που μπορεί να προκύψει στον καθένα μας.
Το λέω αυτό, γιατί χωρίς υπερβολή, με επισκέπτονται κυνηγοί, που ποτέ δεν έλυσαν για παράδειγμα το τσοκ του όπλου τους, που ποτέ δεν έσπασαν το αυτογεμές τους, αφού το αποθήκευαν με την λήξη της κάθε σεζόν όπως το μετέφεραν ολόκληρο, στην μονοκόματη θήκη μεταφοράς. Κάπου εκεί για κάποια όπλα, πολλές φορές εμφανίζονται προβλήματα τα οποία θα είχαμε αποφύγει, αν μια στο τόσο ξεβιδώναμε τα τσοκ πχ και πηγαίναμε στον οπλουργό αν η επέμβαση του κρίνεται επιβεβλημένη. Άλλες φορές πάλι, κάποιοι τυχεροί ανάμεσα μας, κληρόνομησαν ή δέχτηκαν σαν δώρο ιδιαίτερα κομμάτια, παλιά τουφέκια σε εξωτερική κατάσταση που δείχνουν άριχτα, ολοκαίνουργα, άλλα με τα λάδια του εργοστασίου.
Πόσο σίγουροι μπορεί να είναι για την καλή και ασφαλή λειτουργία τους; Γνωρίζουν ότι ακόμη και τα πολυκαιρισμένα λάδια λειτουργούν αντίστροφα πολλές φορές; Μήπως η μικροποσότητα μπαρούτης που είχε μείνει (αν δεν είχε καθαριστεί) έχει δημιουργήσει οξύδωση και αν ναι σε τι βαθμό; Θα οδηγούσαμε χωρίς να κάνουμε έναν έλεγχο προηγουμένως, ένα αυτοκίνητο συλλεκτικό που θα κληρονομούσαμε ποτέ; Θα εμπιστευόμασταν το ασανσέρ σε ένα σπίτι ακατοίκητο επί σειρά δεκαετιών; Έχει την γνώση ο νέος ιδιοκτήτης να κατάλαβει αν έχει προηγηθεί κάποια πρόχειρη επέμβαση ή μετατροπή;
Αφήνοντας τους τυχερούς των ημερών μας, θα αναφερθώ σε κάποιες μετατροπές στα νεότερα αλλά και σύγχρονα λειόκανα τουφέκια, οι οποίες μπορούν να βελτιώσουν τις λειτουργίες τους, χωρίς να διαπραγματευτούν το παραμικρό από την ασφάλεια που έχουν επίσημα πιστοποιηθεί!
Στα σύγχρονα αυτογεμή, θεωρώ ότι έχουν οι απαραίτητες βελτιώσεις εργοστασιακά και τα υλικά χρωμίωσης τους έχουν φτάσει σε ένα υψηλό επίπεδο. Τα παλαιότερα αυτογεμή, όπως και τα παλαιότερα δίκανα, με στενούς αυλούς σε πολλά εκ των οποίων είναι έντονο το φαινόμενο της ανάκρουσης (κλώτσημα), μπορούμε να κάνουμε κώνο συναρμογής (ο κατά πολλούς γνωστός κώνος προσαρμογής). Μια επέμβαση που απαιτεί γνώση, κατάλληλα εργαλεία και προπάντων μέτρο και αποφυγή υπερβολών. Μια επέμβαση που θα μεταμορφώσει το τουφέκι μας, τόσο βλητικά,όσο και στο θέμα της ανάκρουσης.
Οι δημιουργία οπών εκτόνωσης, το λεγόμενο porting, αποδεδειγμένα είναι μια ασφαλέστατη επέμβαση και φέρει ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα, όταν όμως τηρηθούν τα στάνταρ σε μήκη και σε μοίρες διάτρησης των οπών. Στα πλαγιόκανα για λόγους αισθητικής δεν εφαρμόζονται, εαν και έχουν εφαρμογή και έχω τύχει να δω πανάκριβα πλαγιόκανα που φέρουν αυτές τις μετατροπές. Στα τουφέκια με σφιχτά τσοκαρίσματα, τουφέκια παλαιότερα που έχουν στάνταρ τσοκάρισμα, η συνηθέστερη επέμβαση είναι αυτή της μετατροπής τσοκαρίσματος διαμορφώνοντας το στις απαιτήσεις κυνηγίου του κατόχου του, είτε ακόμη και προσαρμόζοντας, εαν το τουφέκι επιδέχεται φυσικά, κάποιο από τους τύπους τσοκ για custom κατασκευές.
Σαν αρχή όλων των μετατροπών θεωρώ μια. Το να φέρουμε το τουφέκι στα μέτρα μας. Πέρα των βλητικών μετατροπών, μπορούμε να επέμβουμε σε κάποια τουφέκια τα οποία φέρουν το βάρος τους στις κάνες (μπροστόβαρα), βελτιώνοντας την κατανομή βάρους και ταυτόχρονα την συμπεριφορά του κατά την κίνηση, αφαιρώντας τμήματα ή ακόμη και ολόκληρες τις ρίγες, είτε πλαϊνές, είτε την επάνω ρίγα. Οποιαδήποτε ενέργεια αποφασίσουμε να κάνουμε, θα πρέπει να γίνει από άνθρωπο που είναι γνώστης και δεν γίνεται επ ουδενί από τον οποιοδήποτε.
Από εμάς είπαμε ότι μπορούν να γίνουν ελαφριές διορθώσεις και επιδιορθώσεις και μόνο όταν και εφ' όσων νιώθουμε σίγουροι και βέβαιοι για αυτό που πάμε να κάνουμε. Ένας καθοριστικός παράγοντας στην μακροζωία, στην λειτουργικότητα και την διατήρηση της καλής και ασφαλούς κατάστασης του λειόκαννου μας, είναι η επιμέλεια που δείχνουμε τόσο στην συντήρηση, όσο και στον τρόπο και τόπο που αποθηκεύουμε το τουφέκι μας. Δεν είναι βάρος το να έχουμε μαζί μας στα κυνήγια μας ένα σετ λιπαντικού και μιας βούρτσας, μιας εφεδρικής βελόνας. Δεν είναι κόπος να το στεγνώσουμε στο σπίτι μετά από ένα βροχερό κυνήγι, να ελέγξουμε τις κάνες του μετά από ένα μας γλίστρημα ή ένα πέσιμο. Οτιδήποτε μπορεί να επιφέρει οξύδωση, ιδρώτας, υγρασία,ακόμη και το αίμα που έχουν τα χέρια μας από το θήραμα, που πήραμε δουλεύει αθόρυβα και ύπουλα.
Προσοχή στα μέρη που τα αποθηκεύουμε, πατάρια, ντουλάπια που περνάνε σωλήνες. Μου έχουν φέρει τουφέκια εξαιρετικά σε πολύ άσχημες καταστάσεις. Χωρίς να θέλω να φανώ ότι διεκδικώ κάτι από το υστέρημα του καθενός, θα τολμήσω να πω ότι μια επίσκεψη σε έναν οπλουργό είναι θέμα ελάχιστου κόστους το οποίο είναι αμελητέο μπροστά στα όσα ξοδεύουμε για την αγαπημένη μας ενασχόληση, αλλά κρίνεται επιβεβλημένη. Η ασφάλεια, η μακροζωία του όπλου μας, αλλά και όσα θα αποκομίσουμε μιλώντας και ρωτώντας είναι γνώση και η γνώση είναι δύναμη.
Εύχομαι σε όλους μια ασφαλή,ποιοτική και όμορφη κυνεγετική περίοδο!